06 مهر 1403 - 13:33

حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه ضروری بود/ پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد با راه‌اندازی بازار ارز توافقی

حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه ضروری بود  پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد با راه‌اندازی بازار ارز توافقی
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی بازار ارز توافقی باید سال‌ها پیش محقق می‌شد، چون مبتنی بر نقل و انتقال آزادانه ارز است.
کد خبر : ۱۶۶۹۲۸

حمید میرمعینی، استاد دانشگاه و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه تالار ارز توافقی به زودی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود، گفت: در بازار ارز توافقی نرخ ارز نزدیک به بازار آزاد معامله می‌شود، بنابراین راه‌اندازی این بازار یکی از اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی است.

وی بیان داشت: راه‌اندازی این بازار باید سال‌ها پیش محقق می‌شد، چون مبتنی بر نقل و انتقال آزادانه ارز است. در این مسیر صادرکنندگان و واردکنندگان نیز از این بازار حمایت می‌کنند، چراکه نرخ این بازار با استفاده از سازکار بازار به دست می‌آید و همچنین دسترسی به ارز مورد نیاز تسهیل می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از مزایای راه اندازی بازار ارز توافقی این است که یک قدم به آزادسازی اقتصادی نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: بازار ارز توافقی قیمتگذاری دستوری را کمرنگ‌تر می‌کند، در این شرایط، بازار مشخص می‌کند که کالا‌ها با چه قیمتی معامله شوند.

میرمعینی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی اگر بتواند مرکز مبادله را به شیوه‌ای اداره کند تا مدیریت بازار ارز به شکل واقعی آن فراهم شود، تخصیص ارز بهبود خواهد یافت، در نتیجه رانت‌های ارزی که طی چند سال گذشته توزیع می‌شد، از بین می‌رود.

میرمعینی یادآور شد: مرکز مبادله در حال حاضر به نحو موثری در بازار ارز فعال است و نیاز‌های واقعی ارزی را به طور کامل پاسخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که از دیگر مزایای تالار ارز توافقی این است که بازار‌ها مجبور می‌شوند دست به تنظیم گری بزنند، افزود: با راه‌اندازی این بازار، بازارهایی، چون بازار ارز، بازار سرمایه، بخش تولید کشور و به طوری کلی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیرتر خواهد شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها به بازار سرمایه گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه در مواقع خاص، ضروری است.

وی تصریح کرد: اگر کشور‌هایی مانند آمریکا که بازار سرمایه پیشرفته دارند را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم در بحران‌های مالی مانند بحران سال ۲۰۰۷، بحران سال ۲۰۰۸ و بحران‌هایی که در زمان کرونا روی داد، دولت‌ها شروع به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه کردند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر